The Eccentric I.

Contributions to Hölderlin’s understanding of Fichte’s Foundations of the Doctrine of Science

Authors

  • Gonzalo Santiago Rodriguez CONSEJO NACIONAL DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS Y TÉCNICAS - UNIVERSIDAD NACIONAL DE CUYO - ARGENTINA

DOI:

https://doi.org/10.69498/ri.2022.15-16.51

Keywords:

Classical German Philosophy, Fichte, Hölderlin, Spinoza

Abstract

The significance of Hölderlin’s judgement of Fichte’s work during the poet’s stay in Jena (1794-1795) is one of the most widely discussed topics in the literature on German idealism. On the one hand, there is a tendency to recognize in Hölderlin a position that goes beyond Fichte’s thought; on the other hand, the poet’s judgement is regarded as a misinterpretation. However, the peculiar reading of Hölderlin is today undoubtedly a fertile ground for debate. Based on the comparison of the sources and the interpretation of the texts, our paper will seek to show how the metrical version of the Hyperion presents its own solution to the problem of transcendental philosophy at the end of the eighteenth century. In the first part of our paper (Titanomachy) we will understand the importance of Fichtean thought for Hölderlin, in the second part (Circle and centre) we will analyse the poet’s critique of Fichte, in the third part (Hyperbola and asymptote) we will explore the way in which Hölderlin assumes the movement of the Foundation of the whole doctrine of science within his early work, and in the last part (The eccentric I) we will try to understand how this movement is modified by Hölderlin himself.

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Author Biography

Gonzalo Santiago Rodriguez, CONSEJO NACIONAL DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS Y TÉCNICAS - UNIVERSIDAD NACIONAL DE CUYO - ARGENTINA


Gonzalo Santiago Rodriguez es doctorando en filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo, especialista en Filosofía con Niños y Jóvenes (UNCUYO), diplomado en Ciencias Sociales (FLACSO), becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y miembro del Centro de Filosofía Clásica Alemana (UNCUYO). Se desempeña como co-director del proyecto “Aportes de los estudios filosóficos del común y el sujeto a la construcción de experiencias educativas de igualdad en escuelas públicas” (Código: 06/H169) e investigador del proyecto “Transmodernidad y Lógica del tiempo” (código: 06/ G812), ambos acreditados y financiados por la Secretaría de Investigación, Internaciones y Posgrado de la Universidad Nacional de Cuyo. Se ha desempeñado como Profesor Asistente en la Licenciatura en Dirección y Supervisión Educativa y en la Licenciatura en Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Católica Argentina (2015-2017). Actualmente es Jefe de prácticos en los espacios de Antropología Filosófica y Formación Ética y Ciudadana pertenecientes a la Facultad de Educación (UNCUYO). Ha publicado artículos, capítulos de libro y traducciones del alemán sobre cuestiones referidas a educación, filosofía moderna, filosofía contemporánea e idealismo alemán. Su tema de investigación actual son las nociones de separación y unificación en la obra de Hölderlin y su influencia en la génesis del idealismo especulativo.

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Published

2023-04-18

How to Cite

Rodriguez, G. S. (2023). The Eccentric I.: Contributions to Hölderlin’s understanding of Fichte’s Foundations of the Doctrine of Science. Ideas. Revista De filosofía Moderna Y contemporánea, (15-16), 212–239. https://doi.org/10.69498/ri.2022.15-16.51

Issue

Section

Articles